6 praktische tips om je boek te promoten

MagephoneJe boek is bijna klaar en dat feit wil je, als het even kan, wereldkundig maken. Maar hoe doe je dat? Om je te helpen bij het promoten van je boek heeft Boekscout 6 praktische tips voor je op een rijtje gezet.

 Tip 1: Ken je publiek
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: wie moet mijn boek absoluut lezen (en dus kopen)? Voor een roman zul je een ander publiek benaderen dan voor een managementboek. Benader bijvoorbeeld patiëntenverenigingen of de kerkgemeenschap, wend je tot historische verenigingen, zoek de fantasyliefhebbers op webfora, et cetera. Èn maak slimme keuzes; een boekpresentatie op een schooldag voor een klas met één juf bevat minder potentiële kopers dan een boekpresentatie op een vrije middag voor kinderen met ouders.

 Tip 2: Verspreid promotiemateriaal
Deel visitekaartjes uit op feestjes, hang posters op in bibliotheken en boekhandels en leg leaflets neer in winkels bij je in de buurt, op leestafels en in wachtkamers. Wij stellen je met plezier gratis promotiemateriaal ter beschikking. We ontwerpen visitekaartjes, boekenleggers, leaflets en posters (op diverse formaten), exclusief voor jouw boek dat bij ons wordt uitgegeven.

 Tip 3: Organiseer een boekpresentatie
Het uitkomen van je boek is een feestelijk moment. Hoe leuk is het om dit aan meer mensen tegelijk te verkondigen. Je kunt bibliotheken en boekhandels benaderen en aanbieden een presentatie of lezing over jouw boek te verzorgen. Tijdens deze presentatie vertel je enthousiast over je boek. Zorg dat je stapeltjes hebt liggen, zodat mensen na afloop direct je boek kunnen aanschaffen en, nog leuker, kunnen laten signeren door jou. Denk eraan dat je niet meer boeken bestelt dan je nodig denkt te hebben. Op die manier blijf je niet met voorraden zitten. Door ons printing-on-demand-systeem kun je heel snel nieuwe exemplaren in huis hebben.

Combineer je boekpresentatie door de lokale pers erbij te betrekken, dan kom je op een leuke ma­nier in het nieuws. Overhandig vervolgens een gratis recensie-exem­plaar. Grote kans dat ze een plekje vrijmaken in hun radioprogramma of in hun krant.

 Tip 4: Benader de lokale pers
Lokale kranten, tv en radio zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws uit de omgeving. Goed idee dus om de redacties te benaderen, maar houd rekening met het volgende:

Sinds 1 oktober 2009 is het niet meer toegestaan commer­ciële e-mails of mailings naar bedrijven (ook: kranten) te sturen als daarvoor niet vooraf uitdrukkelijk schriftelijk toestemming is ontvangen van de geadresseerde.

Wees op dit punt alert, is ons advies.

Je kunt persberichten op vier manieren bij de redactie bezorgen:

  1. Direct: Door middel van een bezoekje aan het bedrijf of de krant;
  2. Per post: Commerciële mailings mogen wel per post worden ge­stuurd, zonder dat daarvoor toestemming nodig is, mits de zending concreet is geadresseerd. Boekscout stelt een zakelijk bericht voor je op die je zo per post kunt versturen;
  3. Per e-mail: Een persbericht digitaal verzenden mag ook, mits dat niet commercieel van karakter is. Er moet boven staan: ‘Persbericht’. Informatie over de werking van deze wettelijke regelingen vind je op www.spamklacht.nl;
  4. Via internet: Je kunt een persbericht op internet plaatsen. Deze pers­berichten worden ook door journalisten gelezen. Je kunt op www.google.nl iets als “gratis persberichten plaatsen” intikken en je krijgt een compleet overzicht van alle websites waar je dit kunt doen.

Tip 5:  Word digitaal sociaal
Social media vormen een perfect hulpmiddel om als marketinginstrument in te zetten bij de verkoop van je boek. Zorg dat je zichtbaar bent. Deelname op sites als Facebook, LinkedIn, Twitter, en Instagram vormt de basis voor een kans op meer aandacht voor jou of je boek. Zomaar wat voorbeelden: plaats een update over het uitgaveproces dat je doorloopt op Facebook, zet de flaptekst met een afbeelding van de met zorg uitgekozen boekcover (zie daarvoor de vorige blog) op LinkedIn en laat via Twitter weten wanneer jouw boek verschijnt. Anderen raken geïnteresseerd en zullen mogelijk zelfs jouw nieuws weer met anderen delen. Niet meedoen is kansen missen.

 Tip 6: Durf een ludieke actie op te zetten
Natuurlijk kun je een stand op een boekenmarkt inrichten of meedoen aan een literaire avond, maar sommige auteurs durven hun promotie naar een hoger plan te tillen door een ludieke actie op touw te zetten.

In 2008 werd SBS-presentator Beau van Erven Dorens uit een Amsterdamse gracht gevist, omdat hij de lancering van zijn nieuwe boek had ingeluid met een sprong in het water. En wat dacht je van de Ice Bucket Challenge die in het voorjaar van 2014 in het leven werd geroepen om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS? Tussen 1 juni en 17 augustus hadden er al meer dan 28 miljoen mensen wereldwijd op Facebook over gepraat[1].

Tja, ik ben geen bekende Nederlander of voorzitter van de ALS-stichting, zul je misschien denken. Dat is waar, maar met creativiteit en durf heb je al twee belangrijke troeven in handen.

Tot slot:
Je hebt je boek geschreven omdat je er plezier in had. Dat plezier moet erin blijven. Daardoor ben je zover gekomen. Je zult zien dat als je de lol er maar inhoudt, dat ook zal leiden tot een bevredigende rol in de commerciële fase.

Houd onze blog goed in de gaten, want in de volgende blog behandelen wij de meest voorkomende fouten die wij tegenkomen in een manuscript.

Jorine

Over Boekscout

Boekscout is in de eerste plaats een uitgeverij. We zijn gek op boeken en we ruimen ook graag een plaatsje in voor dat van jou. Stuur ons je manuscript gerust toe via www.boekscout.nl
Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Berichten van de uitgever, Promotie met de tags , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.